مشاهير

عمرو جمال يود أن يعود تلميذ مرة ويفتح آفاق جديدة من خلال عالم تاني

كتبت:- ياسمين أحمد سيف النصر

نشر الفنان عمرو جمال منشور عبر حسابه الشخصي على الانستجرام ليتحدث عن امتنانه ل “عالم تاني ” المكان الذي قدمه هو واسما شريف منير حيث سمح له أن يكون تلميذ، “اتعلم واغلط واقع علي وشي واقوم اتعلم تاني أولهم أنا، وثانيهم الرفيق والصديق والمعلم جيرالد جايمس”.

وبدأ كلامه كاتباً”دايما بقول مش صدفة أن الإنسان عنده ودنين وبقي واحد، وكأن ربنا عايز يقولك انك محتاج تسمع أكثر ما تتكلم، محتاج تستقبل أكثر ما تبعت، محتاج تفهم وتتعلم وتشوف اكثر ما تنصح وتعلم الفتره اللي فاتت كنت واخد نية اني ارجع تلميذ تاني تلميذ جداً من اللي بيقعد في أول صف وبيسمع الكلام لأول مرة ويجرب الحاجات باحساس المرة الأولى”.

عمرو جمال

كما أضاف عمرو جمال إلى ذلك ” أنا عملت ده في أكثر حاجه المفروض اني بفهم فيها وهي التمثيل. يمكن عشان بقالي اكثر من ٣ سنين بدرس تمثيل تقريبا بشكل يومي حسيت انه كفايه كده انا محتاج ارجع ابقى تلميذ تاني، والحقيقة دي من امتع تجارب حياتي. اكتشفت حاجات عن نفسي مكنتش اعرفها، في كلام سمعته أثر فيا اوي مش عشان كان كلام اول مره اسمعه الحقيقه انا سمعته مليون مره”.

الفتان عمرو جمال

عمرو جمال

تعرف أيضاً علي – أنغام تفتتح مهرجان موازين الغنائي – تفاصيل

ويعد عمرو جمال واحد من الفنانين الذي استطاع أن يبرز نفسه مؤخرا من خلال الأدوار الذي قام بتقديمها في الفترة الأخيرة.

والجدير بالذكر أنه ذكر فلسفته المؤمن بيها جدا وهي “أن جزء كبير من التعلم هو في التنازل عن العلم السابق اولاً “unlearning” وعلى الرغم من ان ده يبان شيء سهل وبسيط جدا ولكن تنفيذه يحتاج شجاعة وقدرة على التخلي رهيبه، بس لما بتقدر تعمل كده نتيجته دايما بتبقي مبهرة وتحسسك انك لسه عايش. مره سمعت بيل جايتس بيقول لما سألوه بيوصف نفسه ازاي بعد كل اللي؛حققه في الدنيا قال “I’m a student”.

وأختتم كلامه قائلا “أنا شاكر وممتن الظروف والاشخاص اللي بيساعدونا وبدوني فرصه اني، واكون معلم واكون انسان اصدق لو شفت الكلام ده يمكن دي رساله بتقولك متبطلش تتعلم”.

لمعرفة المزيد زوروا صفحتنا….

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى

أنت تستخدم إضافة Adblock

برجاء دعمنا عن طريق تعطيل إضافة Adblock